Onderzoek BNA International: Kansen en knelpunten

13 augustus 2018

Internationaal werkende Nederlandse architecten kiezen een duidelijk profiel voor de internationale markt. Dat blijkt uit onderzoek onder architectenbureaus die deelnemen aan het programma BNA International. Hun buitenlands succes is gebaseerd op duurzame ontwikkeling, een integrale visie, circulariteit en out of the box denken. Hun focuslanden zijn Duitsland, België, Frankrijk, maar ook China de VS en het Midden-Oosten. De omzet uit het buitenland van internationaal werkende architecten is bij de meeste bureaus gestegen.

Het effect van deelname aan het programma van BNA International is vooral het opdoen van kennis, contacten, inspiratie en new business, aldus de respondenten. Opgaven van de toekomst zijn volgens hen hergebruik, woningbouw, stedenbouw en klimaat, zorg en onderwijs.

Knelpunten internationaal werken

Regelmatig ervaren bureaus nog belemmeringen bij internationaal werken zoals beschermde markten, te weinig inzicht in contractuele verschillen tussen landen, het gebrek aan vertrouwen en de erkenning van Nederlandse diploma’s. Er is behoefte aan meer kennis over financiën, lokale wetten, verzekeringen, ethische overwegingen, omgang met cultuurverschillen en het gericht genereren en opvolgen van leads.

BNA International

Met welke thema’s verwacht je je te kunnen profileren op de internationale markt? (Bron: BNA Verdiepingsonderzoek /  Panteia)

Focuslanden

BNA International biedt bureaus inzicht in exportsubsidies, exportregelingen, vakbeurzen, missies, belastingen en beroepseisen. Over de meest genoemde veelbelovende markten (Duitsland, België, Europa) biedt het programma online informatie die goed wordt gevonden. Informatie over andere veelbelovende markten zoals China, het Midden-Oosten en VS zijn toekomstige speerpunten voor het programma.

Internationale projecten

Bij de meerderheid van de bureaus die actief zijn in het buitenland is de internationale omzet de laatste jaren gestegen. Deze bureaus zetten gemiddeld 7 procent van hun personeel specifiek in op business development en er werken veel – soms tot 80 procent – buitenlandse medewerkers.

Vastgoedbeurzen en missies

Beursdeelname in binnen- en buitenland blijkt een effectieve export bevorderende activiteit. Bijna 80 procent van de respondenten genereert uit vastgoedbeurzen nieuwe business en 100 procent nieuwe samenwerkingsverbanden. Belangrijke beurzen zijn volgens bureaus Expo Real, MIPIM Cannes, Mipim UK en Mipim HK, Business of Design Week, Cityscapes, MAPIC Building Holland en Provada. Ook het meegaan met handelsmissies en de MakeHappen! Inspiration Night worden als inspirerend ervaren.

Expo Real in München

De BNA gaat van 8-10 oktober 2018 naar de Expo Real in München met een delegatie van Team V, LEVS, IIA, Conix RBDM, Benthem Crouwel en Ector Hoogstad Architecten. Er zijn nog enkele plaatsen, aanmelden kan via de BNA-website.

Website BNA

Comments are closed.