Nu ook ‘bemande’ luchtfotografie bij Skeye

Nu ook ‘bemande’ luchtfotografie bij Skeye

Het bedrijf Skeye BV werd bekend met het maken van luchtfoto’s door onbemande toestellen, beter bekend als Drone, UAS, UAV of RPA, uitgerust met een hogeresolutiecamera. In Nederland is het echter niet toegestaan om drones te laten vliegen boven bebouwde gebieden en (snel)wegen. Vandaar dat Skeye nu ook luchtfoto’s maakt vanuit een bemand vliegtuig met het in eigen huis ontwikkelde PhotoEye-systeem. Deze nieuwe methode is volgens de fotovlieger vooral voor kleine tot middelgrote luchtfotografie-projecten ‘zeer concurrerend’.

Photo-Eye
Voor het inmeten van grote gebieden is het gebruik van een onbemand toestel niet altijd kosteneffectief. Om tegemoet te komen aan vragen uit de markt, waar Skeye niet aan kon voldoen als het gevolg van de huidige regelgeving rondom onbemand vliegen, is PhotoEye ontwikkeld, een fotogrammetrisch opnamesysteem voor een bemand vliegtuig. Skeye maakt de luchtfoto’s op een lagere hoogte dan waar normaliter op wordt gevlogen. Dit heeft twee voordelen. Ten eerste is dat er met minimale bewolking tóch gevlogen kan worden. Zo is het mogelijk om binnen twee weken luchtfoto’s uit te leveren. Het tweede voordeel betreft de grondresolutie: maar liefst 3 centimeter. Luchtfoto’s van 3 centimeter bevatten meer dan tien keer zo veel details in vergelijking met een foto met een grondresolutie van 10 centimeter. Een pixel met een grondresolutie van 10 bij 10 bestrijkt 100 vierkante centimeter. Een pixel van 3 bij 3 bestrijkt 9 vierkante centimeter, een onderscheidend vermogen dat elf keer zo hoog ligt. De luchtfoto’s van Skeye zijn te gebruiken voor het aanvullen, controleren van de BAG en/of BGT, het controleren van vergunningen van schuurtjes, dakkappellen en illegale uitbouw en het bijwerken van gegevens van uw (vaar)wegen en/of waterkeringen.

Nauwkeurigheid
Recente projecten laten zien dat de nauwkeurigheid hoog is van de orthofotomozaïeken, de aan elkaar gerekende luchtfoto’s gecorrigeerd voor schaal en kleurverschillen. Gemiddeld komt Skeye uit op een nauwkeurigheid in X,Y van 5 centimeter met een even zo grootte standaarddeviatie. Gemiddelde planimetrische afwijking (1 sigma) in vergelijking met GPS RTK controlemetingen. Deze controlemetingen maken standaard onderdeel uit van het werkproces van Skeye. Bij ieder project worden aanvullende metingen uitgevoerd om te kunnen garanderen dat de beloofde nauwkeurigheden zijn behaald. Ook wordt een kwaliteitsrapportage meegeleverd met de luchtfoto’s.

skeye1400 kilometer N-wegen
Skeye heeft onlangs de openbare aanbesteding gewonnen voor het maken van luchtfoto’s (orthofoto mozaïeken) van 400 kilometer N-wegen en kanalen voor de Provincie Zuid-Holland. De huidige regelgeving in Nederland maakt het niet mogelijk om dichter dan 150 meter te vliegen bij een N-weg met een onbemand toestel. Een groot deel van de N-wegen loopt bovendien door aaneengesloten bebouwing en in gecontroleerd luchtruim rondom luchthaven Zestienhoven, beiden ook niet toegestaan om onbemand in te vliegen. Om deze problemen te omzeilen maakt Skeye gebruik van het PhotoEye systeem. Dit door Skeye zelf ontwikkelde fotogrammetrische systeem werkt met een standaard camera in een bemand vliegtuig. Speciale software toont de te vliegen lijnen aan de piloot en op voor gedefinieerde locaties worden de foto’s automatisch gemaakt. Voor dit project is de 50 Megapixel Canon 5Ds ingezet.

De gestelde eisen aan de resolutie en nauwkeurigheid waren hoog. De maximale resolutie bedroeg 4 centimeter en de gemiddelde planimetrische (X,Y) afwijking mocht niet meer bedragen dan 4 centimeter (1 sigma). Om deze nauwkeurigheden te halen heeft Skeye gekozen voor een opnameresolutie van 3 cm. Verder moesten op de grond paspunten worden aangelegd, alsmede controlepunten worden ingemeten voor de eigen kwaliteitscontrole. In totaal zijn meer dan duizend punten gemeten door gebruik te maken van RTK GPS. Na verwerking van de beelden bleek dat deze nauwkeurigheden waren gehaald met een gemiddelde afwijking van 2 centimeter en een even zo grote standaarddeviatie.

www.skeyebv.nl

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Scroll naar top