Nieuwe mogelijkheden 3ds Max 2020

16 augustus 2019

Tips & Tricks 3ds Max

De eerste reacties op de release van 3ds Max 2020 waren niet erg positief. Veel gebruikers lijken bij hun oordeel echter te vergeten dat er geen grote versies meer uitkomen van 3ds Max. Elk kwartaal verschijnt er al een update met niet alleen maar bug fixes, maar ook nieuwe mogelijkheden. Uiteraard zijn de mogelijkheden van alle drie de puntreleases van 3ds Max 2019 ook opgenomen in 3ds Max 2020. In dit artikel ga ik concreet in op de nieuwe, handige dingen in deze versie.

Door Jean-Pierre van Gastel

Afbeelding 1: Voor het aanbrengen van rijbaanmarkeringen wordt een .png-bestand gebruikt.

De performance van 3ds Max is met 3ds Max 2020 weer verder verbeterd en toegenomen met maar liefst twintig procent. Dit is vooral merkbaar tijdens het werken met grotere bestanden. Scenes die veel groepen bevatten, zoals grote Inventor-samenstellingen die worden geïmporteerd, profiteren vooral van de mogelijkheid om sneller groepen te kunnen selecteren. 

De performance van 3ds Max is het beste inzichtelijk te maken met de zogenaamde Statistics (sneltoets 7), die naast het aantal polygonen ook het aantal frames per seconde laat zien tijdens navigatie. In de vorige versie van 3ds Max was de weergave van het aantal frames per seconde niet juist en stond deze continu te flikkeren. Dit is opgelost in 3ds Max 2020.

Civil View
Civil View, oorspronkelijk ontwikkeld voor Rijkswaterstaat als tool om snel en eenvoudig een civiel project te visualiseren, heeft een oplossing voor het .gif-bestandsformaat. Dit formaat bestaat al iets van twintig jaar en wordt gebruikt tijdens het aanmaken van een onderbroken rijbaanmarkering. Het is echter niet mogelijk om dit te renderen met de Arnold render engine, aangezien deze geen .gif-bestanden ondersteunt. Dit heeft wellicht te maken met rechten van de oorspronkelijke ontwikkelaar van het bestand of misschien is het gewoon te oud. Het huidige alternatief voor een transparante .gif is natuurlijk een .png, die ook transparantie kan bevatten.
In de Civil View Explorer bevindt zich dan nu ook een GIF Checker Tool in het Tools-tabblad. Deze GIF Checker Tool analyseert de gehele 3ds Max scene of er .gif-bestanden zijn gebruikt. Wanneer de gebruiker nieuwe onderbroken rijbaanmarkeringen aanbrengt, wordt er standaard gewoon een .png-bestand gebruikt en is daarmee dit zeer irritante probleem opgelost, zie afbeelding 1.

Afbeelding 2: De Animation Preview. 

Animation Preview
Voordat een animatie daadwerkelijk op hoge kwaliteit wordt uitgerenderd, is het te allen tijde aan te raden om een zogenaamde Animation Preview te maken. Een Animation Preview wordt ook wel een Previz genoemd en vaak aan de regisseur of manager getoond ter goedkeuring. Het maken van een Animation Preview gaat in 3ds Max 2020 maar liefst anderhalf tot driemaal sneller dan in 3ds Max 2019. De resolutie van de Animation Preview staat standaard op honderd procent en de naam van het bestand heeft standaard dezelfde naam als de bestandsnaam van de desbetreffende 3ds Max scene, zie afbeelding 2. Door gebruik te maken van MaxScript snippets kan elk frame voorzien worden van extra informatie zoals bijvoorbeeld de naam van de camera. In het output-venster van de Animation Preview heeft de gebruiker bij het kiezen van een .avi-bestand de mogelijkheid om een codec te kiezen waarmee dit bestand wordt gecodeerd.

Point Cloud rendering
3ds Max biedt sinds versie 2015 ondersteuning voor Point Clouds. Nieuw in 3ds Max 2020 is dat het bestandsformaat van een Point Cloud niet langer verplicht het type Autodesk Recap (.rcs) hoeft te zijn. 3ds Max 2020 ondersteunt hiernaast nu ook de bestandsformaten .las, .laz, .e57 en .ply.
Het meest interessante van 3ds Max op het vlak van Point Clouds blijft dat deze kunnen worden gerenderd met de Arnold render engine, inclusief de oorspronkelijk gescande kleur van het object. Om een Point Cloud te kunnen renderen in 3ds Max dient de gebruiker nog wel altijd de Point Display op Real-World scale te zetten, terwijl de Quality op Fixed in Rendering moet staan. Om daadwerkelijk ook de gescande kleuren zichtbaar te maken, dient een Arnold Standard Surface shader toe te worden gekend aan de desbetreffende Point Cloud in combinatie met een User Data RGBA-map voor de Base Color. Bij het Attribute-veld typt de gebruiker vervolgens het woord ´colors´ in, waarna de Point Cloud zal worden gerenderd.

Afbeelding 3: Door het toevoegen van de optie Combine By Revit Category and Revit material en het Combine By Revit Family Type and Revit material is een model nog beter te optimaliseren.

Revit Import
Het importeren of dynamisch linken van Revit .rvt-bestanden was sinds de 3ds Max 2019.3 update al behoorlijk verbeterd. Ook voor 3ds Max 2020 is aandacht besteed aan het importeren of dynamisch linken van Revit-bestanden. Zo zijn de mogelijkheden verder uitgebreid voor het optimaliseren van het aantal objecten op basis van de Combination Rule. Combine by Revit Material was voor het maken van een visualisatie of het opbouwen van een VR-model tot nu toe de beste keuze. Door het toevoegen van de optie Combine By Revit Category and Revit material en het Combine By Revit Family Type and Revit material is een model nog beter te optimaliseren, zie afbeelding 3. Nadat het importen of dynamisch linken wordt gestart, verschijnt niet langer de vervelende melding dat er een oud Mental Ray daylight system wordt aangemaakt en de vraag of de gebruiker de bijbehorende Exposure Value (EV) op 15.0 wil instellen voor het renderen van een buitenscène. Concreet wordt de Exposure Value nu gewoon ingesteld op basis van het inkomende bestand en wordt het in 3ds Max 2017 geïntroduceerde Sun Positioner aangemaakt, die compatibel is met zowel de ART als de Arnold render engine. Revit-bestanden worden nog wel tijdens het importeren geüpgraded indien ze zijn gemaakt in een oudere release dan de beschikbare 3ds Max-versie, zie afbeelding 4. Dit gedrag is overigens te voorkomen, wat enorm veel tijd scheelt tijdens het importen of dynamisch linken van Revit-bestanden. 
Autodesk biedt altijd ondersteuning voor de drie laatste versies van een product. Door 3ds Max 2017, 2018 en 2019, inclusief de bijbehorende Revit Interoperability components geïnstalleerd te laten, zal het niet langer nodig zijn om een Revit 2017-, 2018- of 2019-bestand te upgraden in 3ds Max 2020.

Afbeelding 4: Revit-bestanden worden tijdens het importeren geüpgraded indien ze zijn gemaakt in een oudere release dan de beschikbare 3ds Max-versie. 

Jean-Pierre van Gastel jpvangastel@techdata.com is freelance redacteur voor BIGnieuws. Voor meer informatie over dit onderwerp, zie ook:

Website Autodesk

Comments are closed.