Nauwkeurigheid dankzij multi-sensorische technologie

Nauwkeurigheid dankzij multi-sensorische technologie

Hansa Luftbild wint ook data in op de begane grond

 

Hansa Luftbild AG in Münster met een nevenvestiging in Amsterdam, brengt meetvoertuigen met multi-sensortechnologie uit Zwitserland op de weg. De combinatie van stereobeelden, panoramacamerabeelden en laserscanmetingen maken zeer nauwkeurige meetresultaten met veelzijdige inzetbaarheid mogelijk.

Door de redactie

Met behulp van mobiele landmeetkundige meetmethoden worden wegen en andere infrastructuren steeds nauwkeuriger opgenomen en gevisualiseerd. De door Hansa Luftbild gebruikte infra3D-technologie van het Zwitserse iNovitas AG biedt dan ook de mogelijkheid om zeer nauwkeurig infrastructuurgegevens in te winnen. Of het nu gaat om schade aan het wegdek, het soort verharding, de hoogte van een doorgang of de texturen van gevels, met de precieze resultaten in 3D kunnen zeer nauwkeurige metingen op het scherm worden uitgevoerd en zijn onderhoudsplanningen te maken of vergunningaanvragen te behandelen. Het is de multi-sensorische technologie van de meetvoertuigen van Hansa Luftbild die zorgt voor de nauwkeurigheid van de gegevens.

“Er lopen altijd drie verschillende meetprocessen parallel”, zegt Dirk Namsler, voertuigbeheerder bij Hansa Luftbild. “Ten eerste zijn er verschillende digitale cameraparen aan de verschillende zijden van het voertuig aanwezig voor stereoscopische opnames die zeer nauwkeurige fotogrammetrische meetgegevens leveren van het wegdek en alle andere objecten in de openbare ruimte. Gelijktijdig met de stereocamera’s maakt de digitale 360 graden-panoramacamera opnamen met haar zes objectieven, die voor één zicht rondom zorgen. Aan de achterzijde van het voertuig is een 360 graden-laserscanner gemonteerd die alles wat rondom de meetwagen in het bovenste gezichtsveld zichtbaar is inmeet en bovendien het wegdek meeneemt.”

Data combineren
De stereocamera’s die Hansa Luftbild inzet maken om de twee meter foto’s van circa honderd megapixels en genereren zo een zeer hoge 3D-meetdichtheid en nauwkeurigheid. Individuele pixels leveren een randlengte van 0,5 centimeter op een afstand van tien meter. “Op het formaat van een A4’tje liggen dan ruim 2.600 meetpunten”, legt Namsler uit. De systemen werken met GPS en zijn tot op minder dan een millimeter nauwkeurig gekalibreerd. Als resultaat levert het ingezette Zwitserse infra3D-systeem exacte XYZ-waarden op.
De laserscanner scant tijdens gebruik continu de omgeving en levert een dichte 3D-puntenwolk met meetgegevens. Dit is goed te combineren met de andere data die worden ingewonnen. Op basis van de digitale foto’s is bijvoorbeeld de locatie van sporen in het wegdek te vinden waarna vervolgens de lasergegevens de nauwkeurige informatie over de diepte van deze sporen levert. “Of het nu gaat om sporen, wegscheuren of kuilen, het combineren kan voor veel toepassingen worden aangewend”, zegt Namsler, die eraan toevoegt dat de 360 graden-laserscanner ook delen van gebouwen en bomen registreert.

De inmeetauto’s zijn uitgerust met behulp van stereocamera’s, een 360 graden-panoramacamera en een 360 graden-laserscanner, waarvan de data worden gecombineerd voor het behalen van de gewenste nauwkeurigheid.

Toegang via cloud
Voor de opdrachtgevers van Hansa Luftbild staat vaak een gebruiksvriendelijke presentatie van de meetgegevens centraal. Daarom worden alle door het bedrijf gegenereerde beeld-, laserscan- en vectorgegevens gecombineerd in één programma opgeslagen en worden ze ter beschikking gesteld in de cloud. De data zijn daarbij in Duitsland opgeslagen. Gebruikers kunnen via internet toegang krijgen tot de gegevens in diverse browsers. In het beeldscherm kunnen ze trajecten, vlakken en wegprofielen opmeten. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk om een virtueel schietlood van objecten als lantaarnpalen te laten vallen.
“De meetnauwkeurigheid maakt het verschil”, stelt Jacob Stroet, international sales manager bij Hansa Luftbild. “Tijdens de meetritten wordt ervoor gezorgd dat de GNSS-navigatiesatellietsignalen ongestoord worden geregistreerd en dat het voertuig minder dan zestig kilometer per uur rijdt. De absolute meetnauwkeurigheid rekening houdend met de NETPOS of FLEPOS-correctiegegevens is dan in ligging 5 centimeter en in hoogte 20. Dit kan door extra controlepunten worden verhoogd tot een absolute nauwkeurigheid van 1 à 2 centimeter. Deze controlepunten zijn vastgelegde objecten en kunnen bijvoorbeeld elementen uit het putdekselbestand van een gemeente zijn.”

Alle beeld-, laserscan- en vectorgegevens worden gecombineerd opgeslagen en ter beschikking gesteld in de cloud.

Digitale tweeling
Hoe flexibel het gebruik van de ingewonnen data kan zijn, is duidelijk bij een opdracht voor de stad München. Uit alle registraties van de afgelegde routes extraheert Hansa Luftbild alle relevante informatie over de bomen op stedelijk grondgebied. “Daarbij registreren we de exacte positie, hoogte en de diameter van de straatbomen en actualiseren zo het boomregister”, meldt Stroet. “Hier leveren de stereoscopiedata de exacte stamdikte, is de hoogte vastgelegd met de laserscannergegevens en maken de panoramafoto’s het mogelijk om de bomen te zien vanuit verschillende invalshoeken.”
München bouwt met behulp van de infra3D-gegevens een digitale tweeling van de stad en heeft daarbij basisgegevens nodig met maximale nauwkeurigheid. Met die basisgegevens kunnen bijvoorbeeld bouwkundigen vervolgens zeer nauwkeurige aanvullende metingen op het beeldscherm uitvoeren en de projecten uitvoeren en plannen zonder veldwerk. Het motief hiervoor ligt voor de hand: hoe nauwkeuriger de basisgegevens zijn, hoe universeler ze kunnen worden gebruikt en hoe beter de prijs-prestatieverhouding uiteindelijk wordt.

München bouwt met behulp van de infra3D-gegevens een digitale tweeling van de stad.

Voor meer informatie over de in dit artikel besproken onderwerpen, zie 

Website Hansa Luftbild

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Scroll naar top