IJslands dragracecircuit krijgt strak nieuw wegdek

IJslands dragracecircuit krijgt strak nieuw wegdek

Bílaklúbbur Akureyrar is een van de oudste autoraceclubs van IJsland, in de stad Akureyri gelegen in het noorden. De autoclub bestaat al bijna vijftig jaar, is een belangrijk onderdeel van de landelijke raceagenda geworden en trekt jaarlijks duizenden bezoekers.

 

In verband met de hoge snelheden dient de baan zo vlak mogelijk te zijn voor een maximale veiligheid.

Daarom vonden de eigenaren het noodzakelijk de dragracebaan van 402 meter op te laten knappen. Omdat het nieuwe wegdek zo efficiënt, maar ook zo glad mogelijk moest worden aangebracht, gebruikte de aannemer de SmoothRide-oplossing van Topcon Positioning Group bij de uitvoering.

Akureyri is met een bescheiden inwonertal van 19 duizend de op drie na grootste stad in het land. De stad staat bekend om de schitterende natuur, wintersport en walvissen, en om een van de oudste autoraceclubs in IJsland. Bílaklúbbur Akureyrar begon na de oprichting in 1974 met het organiseren van offroadwedstrijden die in de loop der jaren zijn uitgegroeid tot wat nu Formula Offroad heet. Deze populaire sport, die oorspronkelijk alleen in IJsland werd beoefend, heeft zich nu over de hele wereld verspreid, zie onderr. Tijdens de jaarlijkse autoweek trekken de autoshow, dragraces en modderraces van Bílaklúbbur duizenden bezoekers en dat aantal neemt elk jaar toe. Maar ook buiten de autoweek vinden er veel evenementen en races plaats. De eigenaren wilden dat de wegdekvernieuwing zo efficiënt mogelijk werd uitgevoerd en voor zo min mogelijk verstoringen zou zorgen van het programma.

Wegdek
Malbikun Norðurlands ehf, de aannemer die de leiding had over het project, vroeg Topcon Positioning Group om hulp en maakte gebruik van de SmoothRide-oplossing om te garanderen dat de baan volledig glad en egaal zou worden. Hiervoor benaderden ze Verkfæri ehf, de Topcon-dealer verantwoordelijk voor het SmoothRide-concept in IJsland. Met SmoothRide kon Malbikun Norðurlands de nauwkeurigste resultaten behalen en bovendien waren ze tevreden over de gebruiksvriendelijkheid van de technologie.

Oliver Gustáfsson van Verkfæri ehf, de Topcon-dealer in IJsland, zegt erover: “Het SmoothRide-concept beslaat alles, van scannen en ontwerpen tot het leggen van het asfalt. Zo konden we het hele project zonder problemen uitvoeren. De oplossing is niet alleen supernauwkeurig, het geeft ook een schatting van de benodigde volumes, wat een enorm voordeel betekent bij het bestellen van asfalt en het beheren van het project.“

Nauwkeurig ontwerp
Luca Nocentini, senior specialist 3D-asfalt bij Topcon, voegt toe: “SmoothRide was de beste keuze voor de racebaan van de autoclub van Akureyrar. Door gebruik te maken van deze oplossing, met scan- en machine- besturingstechnologie, was het mogelijk een nauwkeurig ontwerp van de rechte baan te verkrijgen en om daarmee te bepalen wat er exact moest worden hersteld.” De aard van SmoothRide maakte het hele proces eenvoudiger, zo stelt Nocentini. “Eerst wordt de huidige weg gescand door eenvoudig een 3D-scanner achter op de auto te bevestigen. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt om het ontwerp te maken dat wordt ingeladen in de freesmachines. Daardoor wordt alleen de noodzakelijke hoeveelheid materiaal verwijderd en kan onnodig werk worden voorkomen. Tot slot legt de asfaltspreidmachine nieuw asfalt van een nauwkeurig bepaalde dikte op de bestaande baan voor een egaal resultaat.”

Werking technologie
Om verticale controle en precieze begeleiding te kunnen bieden, is het RD-MC-machinebesturingsysteem uitgerust met de sonische tracker van Topcon. Deze fusie van technologie bevat ook een GNSS-ontvanger voor positiebepaling, zie onder. De ingewonnen scandata (= gescande 0-meting + het nieuwe ontwerp) kan in de freesmachine en/of asfaltspreidmachine worden geladen en daarmee wordt automatisch de desbetreffende machine aangestuurd.

SmoothRide van Topcon geeft stabiele egaliteit omdat de technologie controle over de dikte biedt. Ook wordt er rekening gehouden met de verschillen in verdichting, waardoor er minder doorgangen nodig zijn. De gegevens die worden verzameld, zijn uiteindelijk van belang voor de klant, omdat daarmee een nauwkeurige offerte bij aannemers kan worden aangevraagd.

Klaar om te racen
Einar Gunnlaugsson, voorzitter van de autoclub van Akureyri, zegt: “We zijn enorm blij met het resultaat. Onze nieuwe dragracebaan is egaler en veiliger dan ooit. Niet alleen zijn de prestaties van de coureurs erop vooruitgegaan, maar ook de veiligheid. We twijfelen er niet aan dat de nieuwe baan ons aanzien binnen de race-industrie verder zal vergroten en dat onze eersteklas races in deze mooie omgeving nog meer mensen zullen trekken.”

Ondanks de inzet van alle moderne technologie, is het aanleggen van een nieuw wegdek nog steeds ook mensen- werk.

GNSS
De SmoothRide-techniek is specifiek ontwikkeld voor projecten waar een glad en egaal wegdek de hoogste prioriteit heeft. Zo werd de methode onder andere ingezet bij de renovatie van baan 07L/25R van Brussels Airport Company; een project waarbij niet alleen zeer strenge eisen aan het eindresultaat werden gesteld, maar waar de tijdsdruk ook nog eens bijzonder hoog was. Het gebruik van GNSS bood bij dit project het voordeel dat alle machines op één laser konden werken, waardoor het systeem tijd kon besparen. Wanneer bij SmoothRide de laserstraal van de GNSS onderbroken wordt, kan het systeem namelijk nog gedurende een viertal seconden verder werken op de laatste correcties. Als de obstructie langer duurt dan vier seconden, is er dankzij de roterende laser vervolgens onmiddellijk weer verbinding. Dit had bij dit project een grote tijdswinst als grootste voordeel, aangezien de site op Brussels Airport vol beweging zat met passerende transportvoertuigen en in werking zijnde kranen.

Formula Offroad
Formula Offroad vindt plaats op uitdagende en afgesloten parcoursen zonder wegverkeer, bijvooroorbeeld in steenmijnen, die hiervoor het juiste soort terrein bieden. In 1979 werd het eerste IJslandse kampioenschap Formula Offroad gehouden in één enkele klasse, maar inmiddels kent deze racevorm drie categorieën. De Street Legal Class is met voertuigen die zonder aanpassingen ook in het dagelijkse verkeer zijn te gebruiken. In de Modified Class dient de vorm van de auto in ieder geval overeen te komen met standaard carrosserie. Voor de Unlimited of Major League-klasse geldt vooral dat de voertuigen hier op andere banden mogen rijden. De 4×4’s zijn hier voorzien van zogenaamde paddlebanden die zich in de grond kunnen graven dankzij de schoepen aan de buitenkant van de band en zo veel meer grip bieden op een zanderige ondergrond. 

Dragraces
Naast de wedstrijden binnen de Formula Offroad-competitie organiseert Bílaklúbbur Akureyrar ook dragraces: sprintraces waarbij twee coureurs vanuit stilstand tegen elkaar rijden over een korte afstand en de winnaar doorgaat naar de volgende ronde, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een tennistoernooi. De club organiseert dragraces op zowel zand als asfalt met competities voor zowel standaard auto´s als voor gespecialiseerde dragracevoertuigen die langwerpig zijn, kleine wielen voor hebben en over zeer grote en brede achterwielen beschikken. Traditioneel vinden dragraces plaats over afstanden van 1/8e of 1/4e mijl. Deze laatste afstand komt overeen met de 402 meter van de nieuwe dragracebaan die Bílaklúbbur Akureyrar heeft laten aanleggen. Tijden en snelheden bij deze asfaltraces zijn sterk afhankelijk van de klasse, maar bij een kwartmijl race is een tijd van minder dan 10 seconden en een eindsnelheid van meer dan 200 kilometer per uur in veel gevallen haalbaar. 

Website Topcon

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Scroll naar top