HP zet in op 3D-printing en VR

HP zet in op 3D-printing en VR

Duurzaamheid is leidraad op pad naar de ‘Future’

Voor de een is de toekomst iets dat hem zal overkomen, voor de ander is het iets dat hij probeert vorm en inhoud te geven. In principe is iedereen die iets nieuws ontwerpt met dat laatste bezig. Voor HP is het ontwikkelen van de toekomst een van de drie pijlers waarop het zijn strategie baseert. Twee belangrijke elementen van deze Future-pijler zijn 3D-printen en virtual reality (VR), dat deel uitmaakt van wat ‘immersive computing’ wordt genoemd. Ontwikkelingen bij HP op het gebied van deze twee technologieën waren aanleiding ons weer eens bij te praten.

Door Rob Sman

Rob Idink (l) en Edgar Luten met respectievelijk 3D-geprinte onderdelen en de HP Reverb-headset.

Voor de volledigheid zouden we HP hier HP Inc moeten noemen om het te onderscheiden van HP Enterprise. Deze twee bedrijven zijn ontstaan uit de opsplitsing van Hewlett-Packard Company in 2015. Voor het grote publiek echter maakt dat weinig uit: de website van HP Inc is ‘net als vroeger’ hp.com, en voor HP Enterprise is dat hpe.com geworden. HP Inc is dus gewoon HP, het bedrijf dat vrijwel iedere CAD-gebruiker kent van de hardware die deze organisatie levert.
De huidige managing director Rob Idink heeft destijds de splitsing geleid. (Zie ook het Editors Desk-artikel ‘De duurzame focus op ontwikkeling van HP Inc’ op www.cadmagazine.nl.) Hij schetst voor ons de stand van zaken: “Het is nu zo’n vier jaar geleden dat HP tot stand gekomen is, maar het bedrijf is nog volop in transformatie. We zijn eigenlijk begonnen aan een grote ‘transformatiereis’, of zo je wilt business journey. Daarbij veranderen we van een klassiek opererend bedrijf naar een ‘new economy type of company’; een bedrijf dat baanbrekende technologie in de markt zet, waarbij ook duurzaamheid een belangrijk uitgangspunt is. Die technologie kan een eigen ontwikkeling zijn, maar ook verkregen worden door acquisitie, zoals Samsung Printing, waarbij het dan altijd gaat om iets dat volledig in onze strategie past. Wij leveren producten en diensten voor computing en printing, in de ruimste zin van het woord, in alle marktsegmenten, van consument tot grootzakelijk en in verticale segmenten.”

Duurzaam 3D-printen
Een goed voorbeeld van een ‘new economy’-technologie is 3D-printing, vertelt Idink. Hij geeft een voorbeeld: “Denk aan de steeds voortschrijdende mogelijkheden op het gebied van materialen, zoals het printen van textiel. Daarmee zal het, in combinatie met 3D-scanning mogelijk worden perfect passende kleding geheel naar klantwens te produceren. Een aanbod waar je als consument niet omheen kunt. Het betekent ook dat er niet meer wordt geproduceerd dan er wordt verkocht, en reis- en transportbewegingen worden geminimaliseerd; duurzaam dus, en nog duurzamer als de goederen daarna volledig gerecycled kunnen worden. Het op maat maken van kleding is een voorbeeld van ‘mass customisation’; op dit moment al worden zaken als gehoorbescherming, brilmonturen en orthodontische middelen (‘aligners’) in grote aantallen geproduceerd. Onze Multi Jet Fusion-printers zijn door hun hoge printsnelheid voor dergelijke producten buitengewoon geschikt; in de VS is een partnership aangekondigd met SmileDirectClub, een marktleider in tele-tandartsdiensten, die gebruikmaken van 49 HP 3D-printingsystemen waarmee dagelijks vijftigduizend ‘molds’ (aligners) worden geproduceerd. Een geheel digitale workflow draagt daarbij bij aan een zo efficiënt en duurzaam mogelijk proces, waarbij wordt bespaard op middelen en arbeid, dus energie; een scan van een gebit kan door de orthodontist worden bewerkt en daarna direct worden geproduceerd. Bij kleine series of enkelstuks met grote afmetingen, zoals maquettes is de hoge snelheid natuurlijk ook een groot voordeel.”
Recent heeft HP aangekondigd het 3D-printportfolio te gaan uitbreiden met Metal Jet. Ook deze metaalprinters zijn nadrukkelijk gericht op serie- en massaproductie. “We hebben een partnership aangekondigd met Siemens om autofabrikanten zoals Volkswagen te ondersteunen in de manier waarop in de toekomst via 3D wordt geproduceerd, denk bijvoorbeeld aan versnellingspookknoppen. In de installatietechniek kan ik Wilo-pompen als voorbeeld nemen. Ik zie ook in de (binnenhuis)architectuur nog wel grote mogelijkheden voor bijvoorbeeld projectspecifiek hang-en-sluitwerk, of sanitair.”

VR in stroomversnelling
Edgar Luten is als productmanager HP Workstations onder meer verantwoordelijk voor HP’s virtualreality-producten. “Wij zien op dit moment duidelijk de belangstelling voor VR in een stroomversnelling komen; steeds vaker blijkt voor bedrijven die op zoek zijn naar verbetering en optimalisatie van hun processen en workflows, VR een oplossing te kunnen zijn. Wij houden er rekening mee dat die markt de komende jaren met een factor vijf, wellicht zelfs acht, zal groeien. Om die reden is binnen de global business unit van HP een dedicated VR-team opgericht dat bestaat uit specialisten die veel ervaring hebben in de domeinen waarin VR wordt gebruikt, zoals de entertainmentindustrie en het Amerikaanse leger (voor trainingen). De rekenkracht die voor VR nodig is leveren wij natuurlijk al lang, ook in vorm van krachtige portable workstations; het kunnen aanbieden van een VR-headset is daarop een logische aanvulling. Eerder dit jaar hebben we de HP Reverb aangekondigd, en die is nu ook goed leverbaar. Deze headset heeft als allerbelangrijkste kenmerk een resolutie van 2.160 x 2.160 pixels per oog, dat is dus 4k, bij 90 Hz. Dat is de hoogste resolutie die op de markt verkrijgbaar is. Het uitzonderlijk goede beeld werkt zeer overtuigend, en zorgt er tevens voor dat getoonde tekst in bijvoorbeeld trainingsapplicaties goed te lezen is.”
“De HP Reverb is gebaseerd op het Windows Mixed Reality-platform. Dat houdt onder meer in dat de HMD-(head)set zijn positieveranderingen registreert met ingebouwde camera’s. Het grote voordeel is dat er voor het gebruik geen enkele voorbereiding nodig is, zodat bij bezoek aan een klant of prospect een VR-model snel kan worden getoond. Instructeurs die in-house trainingen verzorgen hebben dat voordeel ook. Het ontwerp is gericht op draagcomfort; de HMD is met inbegrip van ingebouwde microfoon en koptelefoons erg licht. Mede door de attractieve prijs verwachten we er ook in het onderwijs en de consumentenmarkt veel succes mee te hebben”, zo vertelt Luten.

De productiestraat van de toekomst?

Samenwerking
“De kracht van onze oplossingen is trouwens niet alleen gelegen in de producten zelf, maar ook in het ecosysteem dat wij bieden”, voegt Idink toe aan de woorden van zijn collega. “Bij onze workstations bijvoorbeeld is dat de samenwerking met de softwareproviders, bij de 3D-printers hebben wij een open materiaalplatform en werken we met partners die specialist zijn op dat terrein. Bij VR werken we enerzijds samen met applicatieontwikkelaars, maar ook met hardware-leveranciers die controllers en andere randapparatuur ontwikkelen. Met al die partners samen kunnen wij totaaloplossingen bieden. 3D-printen en VR zijn verre van nieuwe begrippen, maar HP heeft ervoor gekozen zich pas op deze markten te begeven toen we zeker wisten daar een verschil te kunnen maken.”
Tot slot legt Idink nadruk op de doelen die HP zich op het gebied van duurzaamheid heeft gesteld. “Wij streven naar een volledig circulaire economie. Er is nog een lange weg te gaan, maar uiteindelijk moeten al onze producten repareerbaar en herbruikbaar zijn, en volledig gerecycled kunnen worden. Nu al wordt daar in alle aspecten van onze productontwikkeling rekening mee gehouden. Bovendien wordt gestreefd naar een sterke reductie van energiegebruik en materialen. Met 3D-technologie, of het nu gaat om printen of VR, maken we verduurzaming ook mogelijk voor onze klanten.”

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Scroll naar top