HERE bereikt mijlpaal met standaard voor ‘car-to-cloud’ data

HERE bereikt mijlpaal met standaard voor ‘car-to-cloud’ data

HERE, de aanbieder van locatie cloud-diensten, heeft een mijlpaal bereikt op weg naar een wereldwijde standaard voor de uitwisseling van data tussen voertuigen en de cloud. Dit brengt de belofte van zelfrijdende voertuigen dichterbij.

Na maandenlange onderhandelingen met internationale autofabrikanten en leveranciers van navigatiesystemen in Europa, de Verenigde Staten en Azië heeft HERE een ontwerp voor een universeel dataformat – genaamd SENSORIS – ingediend bij ERTICO – ITS Europe. Dit is een Europees samenwerkingsverband tussen de publieke en private sector dat zich inzet voor de ontwikkeling van intelligente transportsystemen. ERTICO – ITS Europe heeft ermee ingestemd om als Innovatie Platform verder te gaan met de ontwikkeling van de standaard tot een interfacespecificatie voor brede inzet binnen de auto-industrie.

Elf grote autofabrikanten en toeleveranciers nemen al deel aan het SENSORIS Innovatie Platform, dat vanaf nu gecoördineerd wordt door ERTICO. Dit zijn: AISIN AW, Robert Bosch, Continental, Daimler, Elektrobit, HARMAN, HERE, LG Electronics, NavInfo, PIONEER en TomTom. De komende weken zullen er naar verwachting meer organisaties toetreden.

SENSORIS werd in juni 2015 door HERE in het leven geroepen met de publicatie van een eerste ‘open’ specificatie voor de overdacht van sensordata van connected cars naar de cloud, voor nadere verwerking en analyse. Binnen de auto-industrie wordt momenteel gebruikgemaakt van sensordata in uiteenlopende formaten die per autofabrikant kunnen verschillen.

 

HERE is van mening dat het samenbrengen van data uit miljoenen voertuigen een belangrijke bijdrage zal leveren aan volledig geautomatiseerde auto’s. Elk voertuig kan op deze manier beschikken over een vrijwel real-time overzicht van de wegcondities en potentiële gevaren. Dit moet vervolgens leiden tot betere rijbeslissingen. HERE ontwikkelt de cloud-gebaseerde technologie voor locatiebepaling die deze veranderingen in verkeersomstandigheden kan detecteren en verwerken terwijl ze plaatsvinden. Het bedrijf levert deze dienst met een hoge mate van nauwkeurigheid in tientallen landen aan de gehele branche. HERE implementeert deze infrastructuur in aanloop naar de verwachte nieuwe stromen sensordata die het met zijn locatieplatform zal verwerken.

“Ons doel is van begin af aan geweest om een bestemming te vinden voor deze open, wereldwijde en voor iedereen toegankelijke specificatie. Dit is een cruciale stap op weg naar een gedeeld informatienetwerk voor veiligere wegen”, aldus Dietmar Rabel, hoofd productmanagement Autonomous Driving bij HERE. “Als de bestuurder van een auto om de hoek op de rem trapt in reactie op een obstakel op de weg, zou deze informatie kunnen worden gebruikt om de achterliggende bestuurders te waarschuwen dat zij op tijd moeten afremmen. Dit zorgt voor soepeler en efficiëntere rijervaringen en vermindert de kans op ongelukken. Dat is echter alleen mogelijk als auto’s in dezelfde taal communiceren.”

Hermann Meyer, de CEO van ERTICO: “Het definiëren van een gestandaardiseerde interface voor het uitwisselen van informatie tussen voertuigsensoren en een dedicated cloud, evenals de informatie-uitwisseling tussen clouds, zal een gemakkelijke toegang, levering en verwerking van de sensordata van voertuigen mogelijk maken. Dit zorgt voor een eenvoudige uitwisseling van sensordata tussen voertuigen van alle merken, en maakt waardevolle locatie-gebaseerde diensten mogelijk, die essentieel zijn voor zowel mobiliteitsdiensten als zelfrijdende auto’s ”.

 

Zelfrijdende-auto

“Een gestandaardiseerde uitwisseling van voertuigdata maakt het mogelijk om het principe van crowdsourcing toe te passen binnen de gefragmenteerde auto-industrie. De synergie tussen connectiviteit en sensordata kan zo worden benut om op korte termijn slimme mobiliteitsdiensten aan te bieden, zoals real-time verkeersinformatie, weergegevens en informatie over parkeermogelijkheden. Het vertegenwoordigt mogelijkheden om zelfrijdende auto’s te voorzien van cruciale, real-time en uiterst nauwkeurige navigatiemogelijkheden”, aldus Dominique Bonte, directeur en vice president van B2B ABI Research.

ERTICO – ITS Europe is een instantie met een lange, succesvolle geschiedenis in het overzien van de ontwikkeling van wereldwijde standaarden voor auto- en vervoerstechnologieën. Het voornaamste voorbeeld hiervan is ADASIS (Advanced Driver Assistance Systems Interface Specifications), een forum dat definieert hoe navigatiesystemen kunnen verbinden en communiceren met de geavanceerde rijhulpsystemen van voertuigen. ADASIS is ontstaan uit de ‘Electronic Horizon’-technologie, waarop HERE in 1999 octrooi aanvroeg. Deze technologie stelt voertuigen in staat om de cruise control aan te passen voor verbeterde brandstofefficiëntie. Hiervoor maakt het gebruik van wegkenmerken die in navigatiesystemen zijn opgenomen, zoals de helling en bochten van een weg, verkeersborden en rijstrookinformatie.

Meer informatie over de standaard voor de overdracht van sensordata van connected cars naar een cloud met locatiegegevens is te vinden op de website.

Website HERE

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Scroll naar top