Heden, verleden en toekomst softwaremarkt volgens CAD & Company

Heden, verleden en toekomst softwaremarkt volgens CAD & Company

“Digitale organisaties hebben digitale processen nodig”

 

Rob Oud, CEO bij NTI CAD & Company: “CAD & Company is een volledig digitaal bedrijf dat tijdens de coronacrisis overnacht is omgeschakeld van één naar zestig kantoren, zonder enige verstoring van de bedrijfsprocessen.”

Rob Oud is als CEO werkzaam bij NTI CAD & Company, adviseur van Autodesk- en Microsoft-software.

Wat beschouwen jullie zelf tegenwoordig als jullie core-business?

 “Onze rol bij CAD & Company is om onze klanten te coachen in hun ontwerpprocessen, zodat zij maximaal resultaat behalen. Dat betekent dat wij onze klanten helpen met het constant opleiden van hun mensen en het verbeteren van hun processen door de inzet van technologie. Daarbij geven wij ook als bedrijf het goede voorbeeld.

CAD & Company is een volledig digitaal bedrijf dat tijdens de coronacrisis overnacht is omgeschakeld van één naar zestig kantoren, zonder enige verstoring van de bedrijfsprocessen. Hoe wij dat gedaan hebben, leggen wij graag aan onze klanten uit.”

Valt er iets voor te zeggen dat de grote pakketten eigenlijk allemaal goed genoeg zijn om mee te werken of is er toch nog een unique selling point bij ontwerpsoftware? Zo ja, wat is dat dan bij de software die jullie leveren?

 “Een vrachtwagen is ook groot en goed genoeg om mee te rijden, toch stappen de meeste mensen daar niet zomaar in. Zeker niet om deze achteruit in een garage te zetten. Kortom, het gaat niet over de technologie, maar het gaat over het toepassen van deze technologie bij een bedrijf. Een onderneming heeft dus goede en vooral praktische adviseurs nodig die het bedrijf ondersteunen bij de digitale transformatie. Onze unieke kennis is de kracht van het team van vakmensen bij CAD & Company.

Wij hebben mensen die zowel de werkvloer kennen als de software en daarmee onze opdrachtgevers snel productiever maken. Ook hebben wij vormgevers en developers in dienst om software te maken waarmee wij de standaard software pasklaar maken voor de klanten en hun processen. Zo hebben wij NLCS-software ontwikkeld voor de Infrasector (GWW-CAD), een uniek platform voor de Bouw en vastgoedsector (BLDNG360) en de CAD-ERP Connector voor de industrie.”

In hoeverre staat voor eindgebruikers de aanschaf van ontwerpsoftware nog op zichzelf? Kiezen eindgebruikers voor een specifiek pakket, al dan niet op basis van dit hiervoor genoemde unique selling point, of wordt de keuze voor software meer bepaald door externe factoren, zoals legacy, de integratie van een pakket in de eigen bedrijfsvoering of de samenwerking met derden binnen BIM-verband? Welke rol spelen jullie als reseller bij de advisering over deze laatste twee zaken?

“Ieder bedrijf is onderdeel van een bedrijfsketen en daarmee een schakel in een goed gesmeerde ketting. Om deze ketting goed te laten lopen, zijn een aantal zaken noodzakelijk, er is als eerste goede software nodig, de technologie. Maar daarbij zijn ook goede afspraken nodig en standaarden waarmee gewerkt gaat worden in de keten. Om deze afspraken na te komen moet daar ook op worden gecontroleerd. En wellicht het allerbelangrijkste, er zijn ook mensen nodig, goed opgeleide mensen, die de software en standaarden toepassen.”
“Een organisatie of bedrijf heeft al deze schakels nodig om een goede ketting te realiseren. Daarbij dient de ketting gesmeerd te worden, kortom, deze moet onderhouden worden. Mensen moeten worden opgeleid, software vernieuwd en uitgebreid, standaarden worden herzien en processen gecontroleerd. Hoe beter dit gaat, des te mooier loopt het proces. Bij het selecteren van software en adviseur kiest een klant dus voor een ecosysteem dat voldoende groot is, dat gebruikt wordt in de bedrijfstak waar het bedrijf in werkt en waarin voldoende mensen worden opgeleid. Uiteraard dient de software aan te sluiten bij de behoeftes van de organisatie, maar dat is vaak niet meer het probleem. Het probleem is eerder: hoe krijgen we mensen snel en goed genoeg opgeleid zodat ze met behulp van software de processen optimaal kunnen laten verlopen?”

Maken jullie zelf ook software ter ondersteuning van de ontwerppakketten die jullie verkopen? Zo ja, op welke manier vult dit de grotere ontwerppakketten aan en hoe sturen jullie de ontwikkeling van eigen producten aan?

“Wij maken heel veel software voor onze klanten, om de eenvoudige reden dat Amerikaanse software niet altijd de Europese of Nederlandse manier van werken ondersteund. Zo hebben wij een set van tools van Autodesk Inventor en Autodesk Revit om het werk voor onze klanten te versnellen. Ook hebben we heel veel gereedschap geschreven voor Autodesk Vault. Een van de mooiste toepassingen is een koppeling tussen Autodesk Vault en de administratieve processen van onze klanten die in ERP-systemen gevat zijn. Onze klanten kunnen zonder extra handelingen hun ontwerpstuklijst gebruiken in ISAH- of Ridder IQ-software.”
“Verder hebben wij een extensie gemaakt voor AutoCAD om NLCS-tekeningen te maken. Dit programma, GWW-CAD, maakt het voor ontwerpers en tekenaars in de infratechniek snel en makkelijk om een tekening te maken aan de hand van Publieke Data Op de Kaart (PDOK). Ook hebben wij BLDNG360 gemaakt, een platform voor de Bouw en Vastgoed. Op dit platform kunnen bedrijven met hun BIM-modellen samenwerken, de BIM-modellen controleren op basis van de BIM Basis ILS, BCF Issues met elkaar delen en deze data vervolgens gebruiken in Microsoft Teams, PowerBI of in Excel. Dit platform wordt intensief gebruikt door Dura Vermeer, Koopmans Bouw, Era Contour, Bouwbedrijf Vrolijk en de gemeente Amsterdam.”
“Ten slotte hebben wij de BIM-modellen voorzien van IoT-sensoren, zodat wij gebouwen slim (smart) maken en letterlijk inzicht creëren in het gebruik van een gebouw. Bij Dura Vermeer heeft deze combinatie van BIM en IoT ervoor gezorgd dat zij veel beter weten hoe de ontwerpen die zij bouwen gebruikt worden. Hierdoor creëren ze niet alleen hele goede gebouwen, maar besparen ze ook energie.”

CAD & Company heeft BIM-modellen voorzien van IoT-sensoren zodat inzicht ontstaat in het gebruik van een gebouw.

Hoe zal de toekomst van de verkoop en ondersteuning van ontwerpsoftware eruit gaan zien? Van welke diensten en producten verwachten jullie de komende jaren dat ze zullen groeien binnen de organisatie?

 “Een digitale organisatie heeft digitale processen nodig. Om dit te realiseren moeten er bruggen worden geslagen, data-snelwegen worden gebouwd, processen veranderd worden en vooral mensen meegenomen en opgeleid worden. Producten gaan online geconfigureerd worden, controles van standaarden gaan geautomatiseerd plaatsvinden, gebouwen en apparaten gaan heel veel meer data genereren. Deze data zullen ook worden gebruikt om de kwaliteit van het proces verder te verbeteren.”
“Bezoekers aan ons bedrijf zijn altijd verbaasd dat wij geen papier gebruiken. Wij zijn altijd verbaasd als bedrijven papier gebruiken. Door letterlijk de focus te leggen op het altijd en overal kunnen werken, wat essentieel is in een digitaal proces, zorg je ervoor dat het papier verdwijnt. Maar dan moet je natuurlijk wel de processen digitaal maken: processen tussen ontwerp en maken, en processen tussen engineering, inkoop en productie. Data moeten dus gaan stromen, machines (AI) moeten gaan controleren en gebruikers moeten dit mogelijk maken. Wij gaan bedrijven daarbij coachen, want ze moeten het tenslotte zelf willen en doen.”

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Scroll naar top