Expert Platform als groeimodel in de softwarebranche

15 april 2019

Plannen Cadac Group mogelijk dankzij automatisering

Cadac Group heeft een enerverend jaar achter de rug. In 2018 heeft het bedrijf het hoogste omzetniveau ooit gerealiseerd, reden om aan te nemen dat de drie jaar geleden ingezette koerswijziging een goede beslissing is geweest. De positieve resultaten zijn echter geen reden om op de lauweren te gaan rusten, zo stelt Jan Baggen, oprichter en directeur van Cadac Group. In een gesprek met BIGnieuws bespreekt hij de nieuwe plannen van het bedrijf, waarbij klanten in Europa en Australië zullen worden bediend met een nieuw expert platform, geïnspireerd op Uber en Airbnb.

Door de redactie

Uber, Airbnb: het zullen niet de eerste voorbeelden zijn die opkomen wanneer er gedacht wordt aan een onderneming die ontwerpsoftware en consultancy verkoopt aan de maakindustrie, bouwindustrie, infrastructuur en de overheid. Toch is een vergelijkbaar platform voor Cadac Group een stip aan de horizon. Dit jaar gaat het bedrijf zelfs live met deze oplossing. Een ontwikkeling die past bij de toekomstvisie zoals Baggen en zijn collega’s in talloze denk- en discussieersessies op het hoofdkantoor in Heerlen hebben uitgewerkt. “Met ook af en toe felle debatten in de organisatie tot gevolg”, zo vertelt Baggen. “Wat ook wel begrijpelijk is, want veranderen is lastig. Het is echter ook noodzakelijk en daarom gaan we verder op deze nieuwe weg.”

Webshop
Cadac is de afgelopen decennia getransformeerd van een verkoopgerichte club van met name Autodesk- en Microsoft-software naar een kennisorganisatie.

“De software is nog steeds onze basis,” legt Baggen uit, “maar die hebben we ondergebracht in een volledig geautomatiseerde webshop waar onze klanten zelf hun pakketten kunnen uitzoeken. Precies wat ze nodig hebben, precies voor de periode die ze wensen. De software huren in plaats van kopen. We waren net op tijd, want het kopen van software is passé, verleden tijd. In 2017 raakte de webshop ingeburgerd, in 2018 verkochten we bijna de helft van alle Autodesk-pakketten digitaal. Zonder tussenkomst van een van onze mensen. Met een hoog percentage tevreden en nieuwe klanten tot gevolg. Omdat ze binnen een minuut een licentiecode krijgen, inclusief de factuur met daarop de automatische korting verrekend op basis van de bestaande relatie. Een proces dat vroeger twee weken in beslag nam en bij ons over wel vier schijven liep.”

Consultancy
Een succes dus, de webshop van Cadac Group en de basis voor een uitstekend 2018 met omzet- en winstgroei. Maar tegelijk slechts de helft van het verhaal, zo benadrukt de directeur van het bedrijf. “Als ons verkoopmodel ter sprake komt, volgt er eigenlijk altijd automatisch een vraag: ‘Mooi, maar hoe zit het met de bijbehorende expertise en uitleg bij de installatie, de trainingen van onze medewerkers, dat doet Cadac toch nog wel?’ Dat doen we ook zeker nog steeds. Als bijna de helft van de verkopen digitaal is, dan betekent dit immers dat aan méér dan de helft van de verkochte pakketten een vorm van consultancy verbonden is. Specialistisch werk, zeg maar de ‘broodjes speciaal’. Klussen waarbij onze consultants het liefst bij de ondernemers en de klanten op schoot kruipen. Om mee te denken in het designen, met de productieprocessen en de logistiek. Om de zo noodzakelijke digitaliseringsslag te maken. Ook in deze tak zijn we in 2018 sterk gegroeid met behulp van een nieuwe website en gerichte online marketingacties. Het besef dat digitalisering de enige manier is om de mondiale concurrentieslag, de disruptie in de industrie, de bouw en de logistiek te overleven, begint langzaam maar zeker in te dalen.”

Vaten
Webshop en consultancy zijn dus communicerende vaten en de pijlers van Cadac, zo volgt uit het verhaal van Baggen. Het is echter niet zo dat het bedrijf daarmee nu klaar is, zo waarschuwt hij. “Nee, we zijn bij lange na niet klaar. We hebben natuurlijk wel enkele essentiële stappen gezet, door de automatische webshop in te richten en de eigen administratieve processen ook vergaand te digitaliseren, overigens een investering met zes nullen, hebben we op de administratie- en salesafdeling mensen en capaciteit vrijgespeeld. Oneerbiedig gezegd: verkopers hebben we niet meer nodig. De verkopers worden consultants, experts. Wie meegaat in de transformatie is nu veel meer eigen baas, bepaalt zijn of haar eigen agenda, zit veel dichter op de klant en heeft meer verantwoordelijkheden. En er is meer tijd voor nieuwe dingen, voor zelfstudie om na te denken voor klanten en relaties.”

Groei
Met het doorvoeren van de verschillende wijzigingen in de organisatie komt de volgende fase in zicht bij Cadac Group: de Cadac Expert Community à la Uber. De groei van Cadac wordt de komende jaren gerealiseerd met zelfstandige consultants, zo legt Baggen uit. “In maart 2019 starten we met de werving van ervaren specialisten op het gebied van Autodesk in Nederland, Duitsland, Engeland en Australië. ‘Taxichauffeurs’ die we bij elkaar brengen op een platform. Volledig transparant met CV, ambities, ervaring en specialisme zodat onze klanten en software-kopers zelf kunnen bepalen wie ze willen inhuren. Specialisten die lastig te vinden zijn en die we niet in vaste dienst hebben. Zo breiden we ons werkveld uit en kunnen we over de grens stappen zetten zonder direct in formatie te groeien. De specialisten pakken een aanzienlijk percentage van de omzet en vanzelfsprekend mogen ze ook via onze webshop producten verkopen. 

Daarnaast zijn we voor hen aantrekkelijk als Autodesk Platinum Partner en Microsoft Preferred Supplier. Wij openen deuren die voor zelfstandigen normaal gesproken gesloten blijven. Zo snijdt het mes aan verschillende kanten.”

“We hebben als Cadac Group essentiële stappen gezet door de automatische webshop in te richten en de eigen administratieve processen vergaand te digitaliseren en zijn nu klaar voor de volgende stap.”

 

Trend
Met het platform speelt Cadac Group in op de trend van zelfstandig ondernemerschap dat ook in Duitsland, Engeland en Australië snel terrein wint. Niet geheel toevallig landen waar het bedrijf wil groeien. Digitaal, zonder fysieke kantoren en administratie. “Het is daarom dat we de laatste jaren voor miljoenen euro’s de organisatie hebben geautomatiseerd met de webshop als een van de belangrijkste motoren. Een succesformule die we willen kopiëren bij onze klanten die verder willen met digitalisering”, zo sluit Baggen af.

Comments are closed.