Digitale tweeling alom aanwezig bij Year in Infrastructure

Digitale tweeling alom aanwezig bij Year in Infrastructure

Nieuwe techniek onontkoombaar

Dit jaar vond de Year in Infrastructure (YII) Conference van Bentley Systems net als in 2017 weer plaats in het Sands Expo and Convention Centre in Singapore. Een verschil met de voorgaande keer, en ook met de 2018-conferentie in Londen, was dat de eerste dag van de bijeenkomst geheel gewijd was aan Digital Advancement. De rest van de conferentie was wat meer traditioneel met keynotes van diverse sprekers, presentaties van eindgebruikers en natuurlijk de uitreiking van de Year in Infrastructure Awards voor bijzondere prestaties op het gebied van infrastructuur. 


Door Lambert-Jan Koops

Greg Bentley: “Net zoals de overstap van 2D naar 3D dat is geweest, betekent de introductie van digitale tweelingen een enorme stap vooruit.”

Op de Digital Advancement-dag werden in uiteenlopende sessies sleutelfactoren van digitalisatie behandeld, die het voor bedrijven mogelijk moeten maken om een betere informatiemanagementstrategie te formuleren. Omdat de bezoekers allemaal bij deze sessies aanwezig waren, werden er op de maandag dus geen keynotes of algemene presentaties gegeven. Toch was er genoeg nieuws te melden, want tijdens de persconferentie werden verschillende persberichten gepresenteerd en van toelichting voorzien door de verschillende Bentley-sprekers. In totaal werden daarbij bijna een tiental nieuwsberichten behandeld, met onderwerpen die varieerden van de overname van Citilabs en Orbit Geospatial Technologies tot en met de lancering van de nieuwe iTwin Cloud Services voor digitale tweelingen voor infrastructuur. Ook de lancering van Digital Construction Works kwam aan bod, een joint venture van Bentley Systems en Topcon Positioning Systems, zie ook pagina 16 en 17 van dit nummer.

Digitale tweelingen
Naast de diverse persberichten was er ook aandacht voor de algehele strategie van Bentley Systems, bijvoorbeeld in de toespraak van CEO Greg Bentley, die nog eens inging op het concept digitale tweeling.

“Ik zie digitale tweelingen als een logische stap in de ontwikkeling van software. Met CAD is in eerste instantie 2D-informatie vastgelegd, GIS is te beschouwen als 2,5D en met BIM is volledig 3D bereikt. Met een digitale tweeling is te monitoren hoe een 3D-object zich in de loop van de tijd gedraagt en dus is dat ook echt een 4D-oplossing. En net zoals de overstap van 2D naar 3D dat is geweest, betekent dit een enorme kans en een enorme stap vooruit.”
Collega Bhupinder Singh, chief product officer bij Bentley Systems, vulde even later aan op dit onderwerp: “De afgelopen tijd heb ik verschillende evenementen bezocht en binnen elke industrie zijn de voordelen van het gebruik van digitale tweelingen inmiddels wel duidelijk. De mogelijkheid om een feedbackloop tussen fysieke en digitale modellen op te zetten en de mogelijkheid om zogenaamde ‘just in time interventions’ uit te voeren, maakt het beheer van assets echt veel makkelijker gedurende de hele levenscyclus. De inzet van een digital twin kan echt ontzettend veel tijd, geld en moeite besparen.”

Netwerktweeling
De term digitale tweeling bleef de hele eerste dag terugkomen tijdens YII 2019. Alan Kiraly, senior vicepresident design integration business unit bij Bentley Systems, gaf bijvoorbeeld een praktisch voorbeeld van het nut van een digitale tweeling terwijl hij de introductie van AssetWise Digital Twin Services door Bentley Systems besprak. “Er vinden allerlei veranderingen plaats in onze wereld die de investering in een digitale tweeling van een netwerk echt de moeite waard maken. Neem bijvoorbeeld het standaard elektriciteitsnetwerk. Dit is ooit neergelegd met het idee dat er op een centraal punt elektriciteit werd gegenereerd en dat dit vervolgens verdeeld werd. Met de opkomst van zonnepanelen wordt de functie echter heel anders: eindgebruikers nemen niet alleen minder elektriciteit af dan eerder het geval was, maar leveren ook terug. Dat stelt nieuwe eisen aan de bestaande infrastructuur en om er zeker van te zijn dat een honderd jaar oud netwerk het aankan, is een gedegen analyse van de bestaande situatie dan ook noodzakelijk. En die analyse kan eigenlijk alleen met een goed opgezette digitale tweeling.”
De oude netwerken van Kiraly waren een bruggetje voor Bhupinder Singh om in te gaan op de wet van de remmende voorsprong. Landen die momenteel voor liggen op het gebied van assetmanagement zullen snel worden ingehaald door opkomende landen, juist dankzij de opkomst van digitale tweelingen. “Wie al een deel van zijn informatie in bestaande systemen heeft opgeslagen, zal misschien meer moeite hebben om een volgende stap te maken dan iemand die weinig tot geen data heeft. We zien dan ook in landen als India en China dat de adoptie van digitale tweelingen vrij snel verloopt. Begrijpelijk, want het is enorm logisch om een nieuwe techniek op te pakken die de problemen van een wat oudere techniek in één keer omzeilt.”

Bhupinder Singh over de wet van de remmende voorsprong: “Wie al een deel van zijn informatie in bestaande systemen heeft opgeslagen, zal misschien meer moeite hebben om een volgende stap te maken dan iemand die weinig tot geen data heeft.”

CONNECT Edition
Op de tweede dag van YII 2019 stonden veel zogenaamde ACCELERATE-bijeenkomsten op het programma. Tijdens de verschillende meetings vertelden de productmanagers van het bedrijf wat er allemaal nieuw was in de CONNECT Edition van de software en gaven ze voorbeelden van manieren waarop deze functies het best te gebruiken zijn. In totaal kwamen meer dan twintig (!) verschillende onderwerpen aan bod binnen het ACCELERATE-programma, variërend van OpenRail en OpenCities tot aan ContextCapture en het oude, vertrouwde MicroStation.
Bij de sessie over ContextCapture kwam onder andere Benoit Fredericque aan het woord, director of product management reality modeling bij Bentley Systems. Hij ging in op het inwinnen van data bij civieltechnische projecten en de manier waarop deze vervolgens goed kunnen worden gedeeld met leden van een projectteam. “De hoeveelheid data loopt zeer sterk op bij dergelijke projecten, meestal gaat het over honderden gigabytes tot verschillende terabytes, als het een wat groter project betreft. Het delen van die data is voor veel organisaties wel een probleem, want even een terabyte aan data downloaden is geen sinecure: het downloaden van een relatief klein bestand van 10 GB kost alleen al zo’n twintig minuten, dus dan loopt het al snel uit de hand.

De oplossing is dan ook om de data in de cloud te zetten en deze streaming beschikbaar te stellen aan leden van de projectgroep, zoals dat bijvoorbeeld mogelijk is met ProjectWise ContextShare. Streamen is bovendien een goede oplossing voor projecten waarbij de wetgeving eist dat de data van een project het land niet mogen verlaten en op een lokale server moeten blijven staan.” Om het eindgebruikers mogelijk te maken om juridisch correct te handelen heeft Bentley Systems datacenters in de EU, VS, UK, Singapore en Australië. Nog niet in China of Afrika, maar Fredericque stelde dat daar wel een oplossing voor te vinden zou zijn, mocht dit nodig zijn voor projecten aldaar.
De demonstratie van de verschillende Context-oplossingen van Fredericque verliep vervolgens vlekkeloos. De productmanager besprak een project waarbij een spoorwegtunnel moest worden aangepast omdat deze in de hoogte te weinig ruimte bood voor weggebruikers. Nadat de data waren ingewonnen en in de cloud waren gezet, werd er een 3D-model gemaakt van de omgeving, waarna het mogelijk was om het grondverzet te berekenen. Uiteraard allemaal in de cloud, zodat het uiteindelijke model te delen was als DGN-bestand, maar ook weer makkelijk gestreamd kon worden gedeeld.

Still Going Digital
De derde dag van YII 2019 ging van start met twee keynotes. Om te beginnen was er de corporate keynote van CEO Greg Bentley, die benadrukte dat wat hem betreft het motto Going Digital nog even actueel was als altijd. “Going Digital betreft een voortdurend proces waarbij telkens weer nieuwe stappen worden gemaakt. Waar het in het verleden ging over het daadwerkelijk digitaal maken van data en uitwisseling daarvan, daar gaat het nu over het omzetten van BIM en GIS in digitale tweelingen en het opzetten van de bijbehorende digitale workflows. Er is altijd wel iets te verbeteren of uit te breiden onder de noemer Going Digital.”
Momenteel ligt de nadruk bij Going Digital dus op het maken van digitale tweelingen van infrastructuur. Logischerwijs behandelde Greg Bentley dan ook verschillende projecten waarbij een digitale tweeling een onmisbare rol speelde. Een van die projecten betrof het Yangang East Interchange Project in China van het bedrijf Shenzhen Expressway Engineering Consultants. Dit project werd dit jaar gehonoreerd met een Special Recognition Award bij de Year in Infrastructure Awards en dat is geen toeval. Dit jaar hebben alle winnaars van de Special Recognition Awards een digitale tweeling gebruikt voor hun project, zodat nog maar eens benadrukt werd hoe belangrijk Bentley Systems het gebruik van digitale tweelingen vindt.

Het Yangang East Interchange Project in China won een Special Recognition Award dankzij de inzet van digitale tweelingen bij dit project.

Van digitale naar slimme stad
De tweede keynote van de dag werd gegeven door Ayesha Khanna, oprichter en CEO van ADDO AI. Zij vertelde hoe de inzet van kunstmatige intelligentie ingezet kan worden binnen een smart city, oftewel slimme stad. Duidelijk werd daarbij dat er met AI al heel veel mogelijk is, waarbij stadsbewoners echt op individueel niveau kunnen worden gemonitord en aangestuurd. Of dat nu meteen iets is waar iedereen vanuit privacy-oogpunt blij van wordt is een tweede, maar de strekking van haar verhaal was duidelijk: met AI is een digitale stad ook echt uit te bouwen tot een slimme stad.
Ze waarschuwde er echter wel voor om niet met de technologie te beginnen. “Wanneer een stad kampt met bijvoorbeeld een vervoersprobleem, is het niet nuttig om te focussen op AI als techniek, maar is het belangrijk om eerst te bedenken welk probleem er nu precies moet worden opgelost. In het geval van vervoer is het zo dat er vaak een heleboel specifieke apps beschikbaar zijn voor individuele vervoersoplossingen. Er is een app voor de bus, voor de metro, fietsverhuur en taxi’s. Het levert al enorm veel op als alle mobiliteitsmogelijkheden in één enkele app te benaderen zouden zijn. Zeker als er nog wat extra functies worden toegevoegd, waarbij een gebruiker bijvoorbeeld kan kiezen voor een minimaal aantal stappen dat

hij wil doen om zijn dagelijkse bewegingsdoel te halen of voor de meest groene optie. Daar is nog geen AI voor nodig.”
Het samenvoegen van alle info is dus een goed idee, maar het aansturen van de app is wel lastig, aldus Khanna. Als de app namelijk dynamisch moet zijn, is het nodig om de data te integreren van de assets met die van het ecosysteem. “Wanneer de gebruiker moet kunnen zien wat de snelste mogelijkheid is om van A naar B te komen, dan is het noodzakelijk om niet alleen te weten welke vervoersmiddelen waar beschikbaar zijn, maar ook hoe lang ze er op het moment van gebruik over doen om bepaalde trajecten af te leggen. Dat laatste is onder andere weer afhankelijk van andere weggebruikers, bruggen die wel of niet open staan en verkeerslichten die lang rood blijven. Daarmee wordt het berekenen van de optimale route al snel een complexe klus en daar is AI nu juist heel geschikt voor. Een AI kan echt voorspellen hoe het verkeer zich zal ontwikkelen onder invloed van alle denkbare factoren en daarmee is het ook een perfecte tool om de mobiliteit te verbeteren. Door met AI verschillende scenario’s te bekijken, zoals de verhoogde of verminderde beschikbaarheid van bepaalde vervoersopties, is het snel te zien of maatregelen wel of geen zin hebben.”

Awards
Uiteindelijk eindigde YII 2019 natuurlijk met de grote Year in Infrastructure Awards-ceremonie. Dit jaar waren er helaas geen finalisten uit de Lage Landen aanwezig, alhoewel er wel degelijk partijen waren die zich hadden ingeschreven voor de wedstrijd. De concurrentie was evenwel moordend, want er viel een recordaantal

deelnemers te noteren tot grote vreugde van de organisatie. Het landenklassement werd uiteindelijk gewonnen door China. Niet geheel verrassend voor degenen die zich de opmerking van Bhupinder Singh nog herinnerden over opkomende landen die snel een nieuwe techniek omarmen.

Website Bentley Systems

Website Year in Infrastructure

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Scroll naar top