De Nederlandse CAD Standaard bij Royal HaskoningDHV

De Nederlandse CAD Standaard bij Royal HaskoningDHV

“Dankzij de NLCS loopt Nederland voorop in Europa”

Toen de NLCS zijn intrede deed, was Royal HaskoningDHV er direct bij om deze Nederlandse CAD Standaard te omarmen. En terecht, zo constateert Alphons Spanjer ruim tien jaar later. Met de NLCS heeft Nederland immers een uitstekend functionerende standaard, die ook internationaal hoog aangeschreven staat. “Je vraagt je nu af: hoe hebben we ooit zonder zo’n standaard kunnen werken?”

Door de redactie

Alphons Spanjer (midden) in overleg met collega’s over reconstructie kruising N733 Oldenzaalsestraat – N732 Lossersestraat – Noord Esmarkerrondweg. 

Van de inrichting van de natuurdijken in de Engbertsdijkvenen tot en met de uitbreiding van stedelijke gebieden in Angola: het werk van Alphons Spanjer is veelzijdig. Niet gek, want hij werkt bij de afdeling Transport & Planning van Royal HaskoningDHV, wereldwijd actief met een scala aan diensten in een veelheid aan markten. En juist dat vindt Spanjer zo interessant aan zijn werk. “Ik ben hier 26 jaar geleden begonnen als landmeter; sinds vijf jaar werk ik als senior civieltechnisch ontwerper. In al die jaren heb ik vele technologische ontwikkelingen langs zien komen, mede dankzij het innovatieve karakter van ons bureau.”
Als een van de belangrijkste ontwikkelingen noemt Spanjer de komst van de NLCS, de Nederlandse CAD Standaard. Royal HaskoningDHV was er in 2007 snel bij om deze standaard te omarmen. Spanjer was een van de direct betrokkenen. “Eindelijk!”, dacht hij toen. “Misschien kwam dat doordat ik landmeter was geweest, een discipline waarin al langer met een standaard werd gewerkt. Ik vond het dus niet meer dan logisch dat ook wij met een landelijke standaard gingen werken. Tot dan toe hanteerde iedereen – bureaus, partners, overheden – verschillende standaarden met verschillende coderingen. Heel omslachtig natuurlijk, en het leidde tot veel onduidelijkheid in communicatie en samenwerking.”

Wereld van verschil
De implementatie van de NLCS verliep redelijk vlekkeloos bij Royal HaskoningDHV, weet Spanjer nog. “Heel Transport & Planning ging in één keer om, daarna volgden de andere disciplines.” Aanvankelijk gebruikten ze de standaard vooral voor de lagenstructuren. Maar met de komst van de InfraCAD-software namen de mogelijkheden pas echt toe. Spanjer: “Vooral het objectgericht werken is echt een wereld van verschil met vroeger. Voorheen tekende je nog een lijn of een vlak, ieder op zijn eigen manier. Nu zijn het uniforme objecten die iedereen herkent, waar je dankzij InfraCAD ook nog eens al je data en informatie aan kunt koppelen. Dat werkt niet alleen sneller en efficiënter, het verlaagt de faalkosten ook nog eens.” En je hebt het zo in de vingers: “Een halve dag ‘oefenen’ en je kunt ermee aan de slag. En als je er eenmaal mee hebt gewerkt, wil je niet meer terug. Zeker die Projectbibliotheken zijn een uitkomst.”
Nadelen heeft werken met de NCLS nauwelijks volgens de civieltechnisch ontwerper. Of het moet zijn dat je er té gedetailleerd mee kunt werken: “Een tegel is voor mij een tegel van 30 keer 30. Natuurlijk moet je ook halve tegels intekenen, maar daar hoef je van mij geen apart object met een aparte naam voor aan te maken. Maar verder: een kind kan de was doen.”

De huidige verkeersdrukte vraagt om een reconstructie van de kruising N733-N732 tussen Lonneker en Enschede.

Het moge duidelijk zijn: Spanjer is een warm pleitbezorger van de NLCS. Bijna logisch dus dat hij gevraagd werd om lid te worden van de NLCS Expertgroep van het BIM Loket. “Als voorzitter van onze interne AutoCAD/MicroStation-werkgroep vertegenwoordig ik samen met een collega ons bureau. Dat biedt ons de mogelijkheid om bovenop de NLCS-ontwikkelingen te zitten. De koppeling met BGT, de actualiteiten rond KLIC-WIN, het toevoegen en uniformeren van rioleringsobjecten en spoorobjecten… ze kunnen de NLCS nóg relevanter maken. Daar wordt in de Expertgroep dan ook druk aan gewerkt. Er is dus geen weg meer terug”, aldus Spanjer. “De standaardisering zet steeds verder door.”

Ontwerptekening situatie kruising N733-N732.

Europese standaard
Er valt aan de NLCS heus nog wat te verbeteren, maar internationaal gezien doet Nederland het volgens de civieltechnisch ontwerper uitstekend. “Ik zie geregeld hoe het er in andere landen aan toegaat. Op basis daarvan durf ik wel te zeggen dat Nederland dankzij de NLCS vooroploopt in Europa als het gaat om standaardisering, in 2D en in 3D.”
Een beweging die Spanjer vanuit zijn internationale blik ook in de gaten houdt, is die van BIM-OTL COINS. “Kort samengevat komt het erop neer dat de Europese Rijkswaterstaten aan een BIM-OTL-standaard voor heel Europa werken, waarop ook de NLCS naadloos aansluit. Dat is een beweging die nog wel wat tijd nodig heeft, maar ik ben er heel positief over. Hopelijk gaat het met BIM-OTL COINS net zoals het in Nederland met de NLCS is gegaan. Dan denken we over vijftien jaar in heel Europa: ‘Hoe hebben we ooit zonder zo’n standaard kunnen werken?’ Want dat is hoe ik naar de NLCS kijk: als een beweging die bij de ene organisatie misschien sneller op gang is gekomen dan bij de andere, maar uiteindelijk heeft geleid tot een onomstreden standaard die het werk voor iedereen fijner, efficiënter én beter heeft gemaakt.”

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Scroll naar top