D:Dream teams Delft ontwikkelen duurzame mobiliteitsoplossingen

D:Dream teams Delft ontwikkelen duurzame mobiliteitsoplossingen

Het komende decennium krijgt iedereen te maken met nieuwe en duurzame mobiliteitsoplossingen. Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden, waterstofaandrijvingen worden doorontwikkeld om fossiele brandstoffen te vervangen en nieuwe mobiliteitsoplossingen als de hyperloop en vliegende voertuigen doen hun intrede. 

Op de TU Delft werken een aantal D:Dream teams aan het ontwikkelen van onze toekomstige mobiliteitsoplossingen, die ze onlangs aan de pers presenteerden in de Tec Factory. D:DREAM is de afkorting van Delft: Dream Realization of Extremely Advanced Machines. 

Elektrisch en autonoom autorijden
Hoewel elektrisch en autonoom rijden nu al mogelijk is, moeten die beide technologieën nog verder worden verbeterd. Het Delftse FST-team heeft het afgelopen academisch jaar de DUT19 ontwikkeld, wat alweer de negende elektrisch aangedreven racewagen is voor de wereldwijde studentencompetitie. Dit keer hadden zij als doelstelling de downforce te optimaliseren en de DUT19 sneller klaar te hebben voor meer testdagen en finetunen voor de internationale FST-races. De kennis en ervaring die dit team opdoet komt via hun sponsoren voor de markt beschikbaar. Teammanager Jelmer Blom vertelde dat een collegateam in samenwerking met studenten van het Amerikaanse MIT tegelijkertijd een autonoom rijdende racewagen heeft ontwikkeld. Beide teams ontwerpen en ontwikkelen hun auto’s en innovaties voor het verbeteren van de aandrijving en het energieverbruik met het 3DEXPERIENCE-platform van Dassault Systèmes.  

Waterstof- en zonne-auto
Hoewel nog minder gangbaar, zijn waterstof en zonne-energie eveneens interessante alternatieven voor duurzamere auto’s. De Nuna van het Vattenfall Solar Team uit Delft is een succesvol voorbeeld daarvan. Aerodynamics engineer Emile Legrand vertelde op welke fronten hun Nuna X is verbeterd voor de tweejaarlijkse race in Australië. Verder heeft de door zonne-energie aangedreven gezinsauto van de TU Eindhoven eind juni geleid tot de introductie van ‘s werelds eerste commercieel leverbare zonne-auto, Lightyear One. Beide zonne-auto’s zijn ook ontwikkeld met het 3DEXPERIENCE-platform van Dassault Systèmes. Behalve het feit dat autofabrikanten dit innovatieplatform gebruiken, kunnen de studententeams onafhankelijk van hun locatie en tijdstip via de cloud efficiënt met elkaar samenwerken en communiceren. Joost Wending, marketingmanager van het Delftse Forze-team, vertelde dat hun team al twaalf jaar waterstofauto’s ontwikkelen en daarmee steeds succesvoller zijn. 

Hyperloop-ontwikkeling
Een volledig nieuwe mobiliteitsoplossing is de Hyperloop-ontwikkeling. Geïnspireerd door de competitie die SpaceX eigenaar Elon Musk heeft uitgeschreven, ontwerpen en ontwikkelen Delftse ingenieurs in spé alweer voor het derde studiejaar op rij een hyperloop-pod. Zo heet namelijk het voertuig dat in een vacuüm tunnel uiteindelijk snelheden van wel 1000 km/uur moet kunnen halen. De eerste competitie in 2017 is door Delft Hyperloop gewonnen, waarna teammanager Tim Houter het bedrijf Hardt is gestart. De nieuwe teammanager Rieneke van Noort vertelde dat ze dit jaar een compleet nieuw modulair ontwerp hebben ontwikkeld met de CATIA-applicatie. Omdat veel onderdelen kleiner en lichter zijn, kan de Atlas02-pod aanzienlijk sneller reizen. Tijdens de race activeerde een verloren verbinding met de pod helaas de noodrem voordat de maximum snelheid werd gehaald. Dat wordt natuurlijk een belangrijk aandachtspunt voor het volgende Delft Hyperloop-team. 

Vliegen duurzamer en toegankelijker maken
Het AeroDelft-team heeft als missie vliegen duurzamer te maken. Projectmanager Pascalle Jansen vertelde dat zij een vliegtuig ontwikkelen aangedreven door vloeibare waterstof. Voor waterstof in gasvorm is namelijk te veel ruimte aan gastanks nodig. Verder reduceert dit team de luchtweerstand van de vleugels met zo’n 50%, door het aanbrengen van veertien miljoen minuscule gaatjes. De ontwerpers en engineers van dit team gebruiken vooral de CATIA en SIMULIA-applicaties van het 3DEXPERIENCE-platform. Rubin Forkink, chief partnerships & business development en chief structures Thom van den Homberg presenteerden samen het concept en ontwerp van de Silverwing. Dat is een eenpersoons vliegtuig of drone, welke verticaal opstijgt en landt en tijdens de lucht kantelt naar een horizontale vliegpositie. Het Silverwing-team neemt in februari 2020 deel aan de finale van Boeing’s GoFly-competitie.  

Loopfunctie teruggeven
Een misschien minder spectaculaire maar minstens zo belangrijke ontwikkeling is het exoskelet van Project March. Teammanager Jorick Kamphof en frame engineer Sacha Schmitter vertelden dat zij als missie hebben mensen met een volledige dwarslaesie hun loopfunctie terug te geven. Dit jaar heeft hun team met CATIA en SIMULIA aan March IV gewerkt, die een verbeterd ‘heupgewricht’ bevat en zowel lichter als comfortabeler te gebruiken is. Sjaan Quirijns, die bij een sportongeluk een dwarslaesie kreeg, is de derde ‘piloot’ van Project March. Zij won met de March III in september 2018 de internationale race voor exoskeletten, de Cybathlon Experience in Düsseldorf. Nu kan zij voortaan ook zijwaartse stappen zetten en nog makkelijker drempels en andere obstakels nemen, waardoor het Project March team op 20 september tevens de Cybathlon in Zwitserland hoopt te winnen. 

Website TU Delft

Website Dassault Systèmes

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Scroll naar top