Amersfoort, kloppend hart van geo-sector

Amersfoort, kloppend hart van geo-sector

Branche breed vertegenwoordigd in de keistad

Amersfoort ontwikkelt zich tot het kloppend hart van de geo-sector. Steeds meer bedrijven en organisaties die actief zijn in deze branche vestigen zich in de keistad. Wat maakt dat ze er zo gedijen? Waarom ontpopt juist Amersfoort zich tot ‘geo-stad’? “Deze regio heeft de potentie om uit te groeien tot Silicon Eemvalley.” 

Door Thijs Tomassen

Rob Schuurbiers, CEO bij Simacan. (foto: Bram Petraeus)

Midden in het boeiende verhaal over zijn bedrijf Simacan valt oprichter Rob Schuurbiers stil om naar buiten te wijzen, naar de ‘boulevard’ die rond de Amersfoortse wijk Vathorst loopt. “Daar gaat toevallig een bezorgwagen die we volgen.” Nog geen halve minuut later: “En zie je die grote vrachtwagen daar? Volgen we ook. Die is op weg naar een postsorteercentrum.”
Welkom in de wereld van Simacan. De dertig ‘datafans’ van dit bedrijf maken verkeersinformatie beschikbaar, toepasbaar en deelbaar voor primaire bedrijfsprocessen. En met succes. De ANWB Verkeersinformatie op de radio? Door Simacan geleverd. De bezorgservice aan huis van Albert Heijn? Door Simacan ondersteund. Schuurbiers: “We zeggen weleens gekscherend: er zijn zoveel Nederlanders die in aanraking komen met onze technologie zonder dat ze het weten, we zouden een reclamefilmpje moeten maken.”

Camille van der Harten, directeur bij GeoBusiness Nederland. (foto: Bram Petraeus)

Silicon Eemvalley
In het kantoorpand van Simacan in Bedrijvenpark Vathorst staan Schuurbiers en zijn team oog in oog met een potentiële smart city. Het maakt dat Amersfoort, dat ernaar streeft een ‘slimme stad’ te zijn, voelt als een natuurlijke thuishaven. “Wij brainen altijd over the next step. We raken met onze dienstverlening aan smart city, dus daar willen we graag aan bijdragen. Dan is Amersfoort, en Vathorst in het bijzonder, de ideale testlocatie. Niet voor niets koos online supermarkt Picnic voor Vathorst als eerste pilotomgeving. Er wonen en werken veel mensen die samen een gemêleerde bevolking vormen. Er zitten mooie bedrijven, er is een station in de buurt, de rondweg is uniek. Het is een controlled area waar je veel kunt meten en uitproberen.”
Simacan is een van de vele geo-bedrijven die zich thuis voelen in Amersfoort. Sterker nog: volgens de oprichter heeft deze regio de potentie om uit te groeien tot ‘Silicon Eemvalley’. “Er zijn hier veel IT-bedrijven. En veel bedrijven op het gebied van geo-informatie. Als je die twee werelden bundelt is er heel veel mogelijk.”

Aantrekkingskracht
Schuurbiers zegt geen woord te veel. Amersfoort heeft een sterke aantrekkingskracht op geo-bedrijven en -organisaties. Voorbeelden te over. Neem de branchevereniging GeoBusiness Nederland, die de belangen van ruim 90 bedrijven uit de geo-sector behartigt. “Eind 2015 hebben wij bewust gekozen voor Amersfoort als vestigingslocatie”, vertelt directeur Camille van der Harten. “Amersfoort is een logische plek, want je hebt hier veel geo-gerelateerde bedrijven.”

Hij somt er moeiteloos een aantal op. “Royal HaskoningDHV, Arcadis, Neo, Vicrea en Geomaat. Ook zijn organisaties zoals Geonovum, een overheidsorganisatie die zich bezighoudt met geo-standaarden, en Het Waterschapshuis gevestigd in Amersfoort. Voor ons is het belangrijk om bij zulke organisaties in de buurt te zijn. Daarbij komt dat de gemeente Amersfoort zich actief als geo-stad profileert.”
De geo-sector in de regio Amersfoort staat er goed op, weet Van der Harten. “Het aardige is dat de geo-branche hier in de volle breedte wordt vertegenwoordigd. Je komt in deze regio van alles tegen. Die concentratie en diversiteit zijn bijzonder.”

Harrie Kuijper, directeur Infrastructuur bij Arcadis. (foto: Bram Petraeus)

Centrum van vakgebied 
Van der Harten noemde het bedrijf al in zijn opsomming: ook de banden tussen Arcadis en Amersfoort zijn al jarenlang warm. Niet gek dus dat de Amersfoortse vestiging van het mondiale bedrijf zich heeft ontwikkeld tot de grootste Arcadis-locatie in Europa. Hier zijn alle interne divisies van de organisatie vertegenwoordigd: milieu, water, gebouwen en infrastructuren. 950 Arcadis-medewerkers hebben inmiddels hun standplaats in Amersfoort.
“Dat is historisch zo gegroeid”, zegt directeur Infrastructuur Harrie Kuijper, zelf al sinds 2000 actief in Amersfoort. “Door de goede bereisbaarheid – zeker met de trein – van deze stad, trekken we ook mensen uit het noorden en het oosten van het land. En we bedienen vanuit hier nationale klanten als Rijkswaterstaat en ProRail. Kijk, het station en de prachtig centrale ligging vormen de hoofdreden dat we hier gevestigd zijn. Maar Amersfoort is ook altijd al hét bolwerk binnen onze branche geweest, het centrum van ons vakgebied. Ook daarom passen wij hier heel goed.”
Arcadis, met vele vestigingen op diverse continenten, is wereldwijd actief als ontwerp- en consultancyorganisatie op het gebied van de natuurlijke en gebouwde omgeving. Kuijper: “Onze tagline is: improving the quality of life. Eigenlijk zit dat achter alles wat we doen. Of het nu om infrastructuur of milieu gaat.”

Innovaties
“We bestrijken een breed spectrum”, vervolgt Kuijper, die voorbeelden noemt. “Voor de Zuidas hebben we een basisontwerp neergezet. Tegelijkertijd zijn we in Turkije bezig geweest met een van de grootste vliegvelden ter wereld. Je moet dan denken aan een enorme oppervlakte die bestond uit bergen en dalen. Dat hebben we helemaal vlak gemaakt. Het complexe ontwerp daarvoor hebben wij gemaakt. We zijn met innovaties gekomen en hebben miljoenen euro’s bespaard. Dan heb je het over een project van 26 miljard euro. Superleuk om te doen en wat de omvang betreft een ‘once in a lifetime’-project.”
En dat allemaal voor een belangrijk deel vanuit Amersfoort. Arcadis is er al jarenlang uitstekend op zijn plek, op steenworp afstand van het station. De locatie past naadloos in de visie van het bedrijf. “We hebben de doelstelling om met onze kantoren zo dicht mogelijk bij een station te zitten”, vertelt Kuijper. “Zodat onze mensen zo min mogelijk met auto’s hoeven te reizen. Dat zijn we verplicht aan de maatschappij waarin we opereren. We geven dan wel iets meer uit aan vierkante meters, gemiddeld zijn het duurdere locaties, maar we krijgen er verantwoorde mobiliteit voor terug. We horen vaak van relaties dat ze onze locatie zo goed vinden. Dicht bij een station, dat spreekt altijd aan.”

Arnold Lobbrecht, directeur bij HydroLogic. (foto: Bram Petraeus)

HydroLogic
Tijd om de rondgang te vervolgen. Op de grens van het Stationsgebied en de binnenstad van Amersfoort opereert HydroLogic vanuit twee naast elkaar gelegen historische panden. Al bijna twintig jaar broeden oprichter en directeur Arnold Lobbrecht en zijn team in Amersfoort op steeds betere oplossingen voor slim waterbeheer, door inzet van data, waterkennis, modellen en ICT, voor nagenoeg alle waterschappen in Nederland, een kwart van de gemeenten en Rijkswaterstaat.
Het groeiende onderzoeks- en adviesbureau is harder nodig dan ooit, nu hevigere buien en extremere droogtes door snellere klimaatverandering vaker voorkomen. In dat spannende werkveld houdt Lobbrecht het hoofd koel, ook omdat het aangenaam ondernemen is vanuit Amersfoort. HydroLogic weet zich omringd door andere bedrijven op het snijvlak van geo, ICT en water én deze regio blijkt een ideale proeftuin.
“Amersfoort is een middelgrote stad, inmiddels naar vrij groot toegroeiend, waar voldoende watervraagstukken zijn om te onderzoeken en waar we slimme oplossingen voor kunnen bieden”, weet Lobbrecht uit ervaring. “Dat is voor opschaling naar grotere steden heel interessant.”
De gemeente Amersfoort faciliteert HydroLogic op dit gebied, onder meer door een pakket aan data beschikbaar te stellen voor onderzoeksdoeleinden. “Denk aan data zoals waterstanden, waterstroming, overstorting, waterkwaliteit en geo-informatie. Daar maken we dankbaar gebruik van.”
Lobbrecht ziet het als een voordeel dat HydroLogic in Amersfoort veel bedrijven om zich heen heeft die zich bezighouden met geo, ICT of water. “Mooi voorbeeld: we werken met Neo, een onderneming die overheden en bedrijven assisteert in het duurzaam verbeteren van locatiegebonden informatie; zij zitten hier om de hoek. Geo-informatie is een belangrijke bron voor ons werk. Dan is het fijn om geo-bedrijven om ons heen te hebben. Omgekeerd kunnen wij de geo-bedrijven toegang bieden tot de markt waarin wij actief zijn.”
Amersfoort mag zichzelf absoluut geo-stad noemen, vindt Lobbrecht. Lachend: “Ik voeg er wel ‘water’ aan toe. Zo zitten hier ook de STOWA, Het Waterschapshuis, Arcadis en Royal HaskoningDHV, die ook aan watervraagstukken werken. Het is opvallend hoeveel geo-bedrijven er in Amersfoort geconcentreerd zijn. Daar gaat een aanzuigende werking vanuit. Los van de voordelen voor ons werk, creëert die aanwezigheid een bepaalde energie. Je kunt samen optrekken, bijvoorbeeld in het vinden van een oplossing voor het tekort aan jong, hoogopgeleid technisch talent.”
Het is al bijna twee decennia goed toeven in Amersfoort voor Lobbrecht en zijn team. Hij noemt Amersfoort “een prachtige stad met een plezierig woon-werkklimaat”. “We hebben hier op een prettige manier kunnen groeien. De centrale ligging en de bereikbaarheid zijn fantastisch; de grotere verkeersaders, zowel wegen als sporen, lopen langs de stad. Zeker onze locatie aan de zuidkant van de binnenstad is een ideale plek om het hele land te bestrijken. Het is een mooie uitvalsbasis voor onze mensen die werken aan internationale opdrachten, je bent zo bij Schiphol. We bereiken vrijwel al onze klanten in Nederland binnen anderhalf uur. Andersom zijn wij makkelijk bereikbaar voor hen, we ontvangen ze graag bij ons op kantoor.”

De Onze Lieve Vrouwetoren in Amersfoort is het kadastraal middelpunt van Nederland. (foto: Jan Jaap Bakker)

Smart city
Terug naar Simacan. Ook daar ervaren ze Amersfoort in meerdere opzichten als de ideale thuislocatie. Bijvoorbeeld omdat Amersfoort actief wil bijdragen aan de ontwikkeling van een smart city, zo klinkt het. “Smart city betekent ook het vergroten van de leefbaarheid. Dat zouden we hier kunnen realiseren. Logistiek heeft nu eenmaal veel impact. Het lijkt ons interessant dat een beetje beter te maken. Daarbij moet je redeneren vanuit de bewoners, want daar gaat het om. Zij moeten zich gefaciliteerd voelen door moderne technologie.”
“Om bij thuisbezorgen te blijven: data, internet of things en ICT kunnen ervoor zorgen dat mensen in controle zijn over het moment waarop ze hun bestelling geleverd krijgen, of geïnformeerd worden dat een ander moment beter is voor de wijk”, vervolgt Schuurbiers. “De bezorging zou dan gebeuren met stille, zuinige, autonome voertuigen. Je kunt ook aan collectiepunten denken; dan haal je het op wanneer het jou schikt.”
Schuurbiers noemt Amersfoort als vestigingslocatie “ook gewoon erg praktisch”. “Dit is het midden van het land. Vanuit Amersfoort is alles even dichtbij en even ver weg. En we zitten pal naast de A1. Wij hoeven tegen bezoekers alleen maar te zeggen: bij Loods 5 en IKEA eraf, dan weet iedereen waar het is. Veel van onze medewerkers zijn naar Amersfoort verhuisd. Dat zegt ook wat over het woonklimaat.”
Als rechtgeaarde Rotterdammer woont Schuurbiers met zijn gezin inmiddels elf jaar in Amersfoort. Hij wil niet meer weg. “Wij hebben het volmondig ontzettend naar ons zin. Het voorzieningenniveau is hoog, we zijn hier van alle gemakken voorzien.”

De Amersfoortse Koppelpoort is de enige gecombineerde land- en waterpoort in Nederland. (foto: Sjoerd Mouissie)

Piece of the puzzle
In vijf jaar is het hard gegaan met Simacan. “Soms moeten we onszelf echt even in de arm knijpen. Dat klinkt soft, maar we hebben bij serieuze bedrijven gewerkt, we weten hoe complex dingen zijn. Op initiatief van de rijksoverheid zijn we actief in een consortium met Siemens en Ericsson om data via de cloud naar auto‘s te versturen, met als doel de doorstroming te versnellen en verkeersveiligheid te verhogen. Dat is waanzinnig! We hebben een testapp gemaakt die alle informatie op de matrixborden waar je onderdoor rijdt digitaal verwerkt en ook nog aan je presenteert. Real-time! Dit hadden we vijf jaar geleden met de grootst mogelijke fantasie niet kunnen bedenken.”
Schuurbiers kijkt zelfs al verder, naar de komst van de zelfrijdende auto. “Sensoren kunnen zestig meter vooruitkijken, maar geen vijftig kilometer. Daar heb je data voor nodig. Hopelijk kunnen wij a piece of the puzzle zijn in de toekomst.” 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Scroll naar top